måndag 23 januari 2012

Elle tourne la terre - Snurra min jord...


"Snurra min jord - låt mig följa med dig - jag är lika värnlös som du" - sjunger mitt inre...
Var kommer tanken ifrån - hur färdas den - hur befruktas ett enda ord med ett annat och blir en tanke som snurrar runt runt i oss, runt oss, mellan oss... Hur blev tanken till? Snurra min jord, låt mig följa med...

Jag kan bara tänka detta enda och jag hittar information om Lars Forsells fantastiska tolkning av den franska visan och jag kan läsa texten här.  Sen njuter jag otroligt av Jonas Karlsson ackompanjerad av Monica och Karl-Axel Dominique på Skansen här. Helt underbart. En annan ljuvlig variant - Benny Andersson och Helen Sjöholm -  här.
Säkert har du hört den också - många har spelat och sjungit den. Många fler har lyssnat och njutit. Varför? Vad är det som rör vid vår själ?
(Sök gärna fler framföranden - t ex av Plura - på Youtube och jämför! Andra mycket kända i detta sammanhang är Jan Malmsjö och Lillbabs.)


 Den franska texten  förstår jag inte helt men lyssna på Elle tourne la terre av och med Léo Ferré här  - häng med i den Franska texten. Vad var det som avgjorde att just Léo Ferré blev mottagare av  precis dessa toner och texter? Vad är det som gör att vissa tankar går oss förbi och andra stannar?

Jag måste bara uttrycka min tacksamhet över teknikens under som snurrar runt jorden - tänk bara att vi kan sitta och skriva, läsa och lyssna på allt på denna sida och helt otroliga mängder mer. Vem och vilka ska vi tacka för att de tog sig tid att ta emot av alla de snurrande embryon till tankar så det blev till dessa storslagna (under-)verk?

Snurra min jord och låt mig följa med - det sliter så i mig annars...



-------------------------------

Du hittar mig på face book om du vill. Du hittar också till familjeföretaget Blomberg Entertainment här och vill du veta lite mer om hur det är att Vila i frid redan i livet - så är du välkommen tillbaka. Det är en livsuppgift, känner jag.Och många saknar just frid. Varje dag går jag in på Skrivarcoachen Ann Ljungbergs SkrivPuff och får ett nytt ord att skriva om. Ett skönt sätt att få hjärnan att vakna till liv! Kolla länklistan...

5 kommentarer:

  1. Ja vilken strof, just den "snurra min jord låt mig följa med dig" :-).

    SvaraRadera
  2. En sådan vacker visa. Den får mig att känna samhörighet "jag är lika värnlös som du"

    Svar på din kommentar, andningen går ganska bra. Jag blir lugnare och lugnare, kanske vinner jag över depressionen :)

    SvaraRadera
  3. Jo, den strofen kom självklart upp i huvet. Jag har mina minnen till Jan Malmsjös tolkning, eller har jag fel. Orkar inte googla.

    SvaraRadera
  4. Underbar visa. Inte visste jag att Jonas Karlsson kunde sjunga.

    SvaraRadera