måndag 17 januari 2011

... att vara "tavarlig".

Hejsan mina kära barn och andra godingar som kan tänkas läsa det här!
   Idag vill jag gärna dela med mig av några speciella tankar på att göra livet
så behagligt som möjligt. Lite Vila-i-frid-tänk genom att ha ett - åtminstone litet - hemförråd av mat och annat viktigt. Man hör larm och rykten av alla slag nu för tiden - lite osäkerhet emellanåt kan göra oss nytta - mer medvetna om vår sårbarhet och mer smarta på att skaffa vatten och matförråd som räcker några veckor extra istället för bara över helgen.
   Lagra det du äter och ät det du lagrar, sägs det.
   Även utan både tid och råd att lagra allt man skulle vilja så är vatten en bra sak att börja med: Kalmar blev plötsligt helt torrlagt strax före jul - stor kalabalik, men tankbilar fixade det mesta. Men inte allt, förstås. Ikea bestämde sig för att stänga en storsäljarlördag p g a att det inte fanns vatten till sprinkler-systemet. Inte långt efter fick Emily nytta av sitt vattenförråd när Birmingham lika plötsligt var torrare än beräknat. Själv har jag många gånger sluppit oroa mig när problem med vatten kommit på tal. Så när många andra har tomt på vatten har jag fullt av frid;-)
Vete är för människan - det vet många av oss. (Alla dessa allergier är troligtvis p g a att man alltid äter vete utan sin inre nyttiga kärna.)  Många orosmolm hopar sig när det gäller maten och dess tillgänglighet. Ojämnt flöde i ekonomin kan också vara en orsak till varför man kan känna extra frid i själen av att ha ett förråd av det viktigaste omkring sig. Sjukdom, leveransproblem p g a väder och annat... orsakerna är många men rådet står kvar: Skaffa ett förråd så du klarar dig. Själv tänkte jag bli bättre på att utnyttja det jag har omkring mig genom att inte resa bort när det är svamp-. och blåbärstider mm. Stanna hemma och ta tillvara istället. Vara "tavarlig" som min mormorsmor Lisa sa. Hon själv var ett tavarligt fruntimmer, sa mormorsfar stolt. Det mesta är bara kul. Spana efter vad som växer omkring en, kolla extrapriser på sånt som går lätt att lagra, tipsa varandra om bästa priser, kvalitet, recept, länkar på nätet mm..
En sak kan alla våra barn - förutom att sjunga - baka gott bröd! Robban och Sigrid är riktigt i stöten nu och gör stenugnsbakade surdegsbröd, Emily och Victor utstöter lyckliga suckar när de berättar om sina matlagningsbedrifter och Linda bloggar om sina wienerbröd bl a. Hannas vackra födelsedagstårta fick man försmak av på ett mms. Kat och Daniel pratade om alla sina äppelrecept i höstas så det vattnades i munnen. Josefin och Niclas bjöd på nybakade julkakor när vi hade vägarna åt deras håll och vi njöt av läckerheterna, kära maken och jag.
  Det är något visst att göra sin mat och sitt bröd själv - så är det bara. T o m roligare om man malt mjölet och gjort surdegen också! Jag har handkvarn att mala vete på här hemma och ibland kan det tänkas att det hänger knäckebröd på en rundstav och torkar - jättemysigt! Därmed vill jag säga att man redan är på väg att bli mer oberoende - särskilt om man har råvaror hemma. Att mjölksyra grönsaker är heller inte svårt - men gör produkten ännu nyttigare för våra ofta ledsna magar! Och varar läänge utan att bli dålig.
 Skulle någon vara intresserad så kommer några länkar för Hemförrådsentusiaster:
http://swedishsurvivalist.egensajt.se/board/viewtopic.php?f=30&t=868&start=0&&view=print&sid=c44664e12464aa28d035879ae5379af4

http://www.providentliving.org/channel/0,11677,1706-1,00.html

Överlevare under stormen Gudrun - http://swedishsurvivalist.egensajt.se/board/viewtopic.php?f=9&t=71&start=0&&view=print&sid=1e2ad486a8a3a6599ddfe6087595c6b9


Vetekvarnar för brödbagare: http://www.nisseitorpet.wordpress.com/. skriv i
sökrutan: "Mala eget mjöl".
Titta också på de andra kvarnarna, torkarna, tunnorna, mjölksyrningskrukorna mm!

Äggpulver: http://www.djurdoktorn.nu/ (finns för fritidsfolk m fl - denna är inte för djur;-)

Lycka till och berätta gärna för mig om vad just du gör för att vara tavarlig!

--
madeleine.blomberg@gmail.com
070-6078670

5 kommentarer:

  1. :) Nu är min rågsurdegsgrund alldeles för sur.. så nu är det väl bara att mata.. För baggettene vart underbart gode. Mums!

    Och så sugen jeg blev på en snygg ektunna full med vete!!

    SvaraRadera
  2. Ja, nu vill jag lära mig göra tunnor, sa jag till Chefen! Undra om Robban kan lära sig/oss det!? Och mata på du sen kan du dela lite deg med mig;-) Gillar du att mata så finns det kefirsvamp som man kan mata med mjölk så blir det fil! Men min dog någon gång för tio-tjugo år sedan så jag har ingen att dela med mig av, tyvärr;-)

    SvaraRadera
  3. Trevligt inlägg - Tobias och jag tänker ha så stort hemförråd vi kan få plats med, och vattenförråd har jag fått nytta av några gånger under årens lopp :)

    SvaraRadera
  4. http://hem.passagen.se/carolus/beredska.htm
    lite allmänt om beredskap - inte bara mat.

    SvaraRadera
  5. http://www.alternativ.nu/handbok/ide/sarbarhet.html
    Mycket mer om hur vi blir mindre sårbara - och livmedelsverkets rekommendationer till tvåveckorsförråd!

    SvaraRadera